Träna med infektion i kroppen

Jag har läst på många ställen att man absolut inte skall träna med en infektion i kroppen. Men det måste ju bero på hur kraftig infektionen är. Aldrig med halsont har jag också hört, men det måste ju också bero på vilken typ av halsont man har.

Jag har haft problem med halsfluss under större delen av mitt vuxna liv, men det har hjälpt med penicillin, och på två dar var det över. I höstas, när jag opererade menisken, fick jag en infektion i halsen, av samma typ som all min tidigare halsfluss. Men nu fick jag rådet av läkaren att läka ut den istället. Och det tog en vecka, men sen var den borta.

Nu fick jag en halsinfektion igen, natten mellan måndag ock tisdag. Samma känsla som jag alltid haft, ont i halsen och svårt att svälja. Men i övrigt var jag inte så påverkad. Jag körde ett hårt cykelpass på morgonen, en simpass på lunchen, och ett löppass på kvällen. Jag hade koll på pulsen hela tiden, och såg till att den höll sig under tröskeln hela tiden.

Ibland går sånt här över på en dag, men detta var en ihärdig sak, så på onsdagen kände jag mig lite hängig, med ont i halsen. Jag bestämde mig ändå för att köra ett pass på lunchen, och efter ett hårt intervallpass med bra koll på pulsen, kände jag mig bättre. Konstigt? Nej. Så länge jag inte har feber, och kroppen känns pigg ,så tränar jag.

Faktum är att jag har en ny regel när det gäller träning och sjukdom – om jag kan gå och jobba, då kan jag också träna. Är jag för sjuk för att träna – då skall jag stanna i sängen och kurera mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *